Najnowsze

8 problemów, które rozwiązuje system monitoringu GPS

Connected Cars / Porady / 21 października 2015

Ten artykuł został opublikowany w trzecim numerze Connected Life Magazine (maj/czerwiec 2015). #Żyjinteligentnie i bądź jednym z tych, którzy tego typu materiały dostają wraz z całym magazynem w pierwszej kolejności prosto do domu czy biura.


 

Lokalizacja użytkownika, zbieranie danych dotyczących stylu jazdy, analiza parametrów eksploatacyjnych pojazdu, identyfikacja kierowcy, wyznaczanie tras i punktów docelowych – możliwości systemów monitoringu GPS są szerokie, a ich przydatność nie do podważenia. Jakie problemy można dzięki nim rozwiązać?

Niezależnie od tego, czy flota składa się z kilku czy kilkuset pojazdów, wsparcie ze strony dostawcy systemu monitoringu GPS może przynieść jej właścicielowi wymierne korzyści. „Analiza raportów generowanych w oparciu o dane z systemu daje możliwość kontrolowania rozwoju firmy i kosztów administracyjnych. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu monitoringu możliwy jest wzrost przychodów wynikający z optymalizacji działań i wydatków” – mówi Kamil Jakacki z firmy Cartrack. System monitoringu umożliwia bezpośrednie rozwiązywanie problemów związanych z działaniem floty. Wybraliśmy osiem tego typu zagadnień, które można uznać za kluczowe.

  1. Użytkowanie pojazdu służbowego zgodne z polityką flotową firmy

System GPS jest doskonałym narzędziem do budowania polityki flotowej firmy i jej ciągłej modyfikacji. Kilka miesięcy po jego wdrożeniu fleet managerowie otrzymują komplet zaawansowanych danych takich jak: liczba kilometrów przejeżdżanych w dni robocze vs dystans pokonany w weekend czy liczba kilometrów przejechanych z wysokimi prędkościami (np. powyżej 150 km/h). Dochodzą do tego informacje np. o nadmiernym, niezgodnym z instrukcją obsługi pojazdu przekraczaniu obrotów silnika. Dane te są inne w przypadku każdej floty, co pozwala stworzyć politykę dostosowaną do rodzaju działalności i kultury organizacyjnej danej firmy.

  1. Weryfikacja zadań wykonanych i czasu pracy z użyciem samochodu służbowego

Weryfikacja i kontrola są jednym z elementów procesu zarządzania. Pozycja geograficzna pojazdu podawana przez GPS w połączeniu z czasem daje możliwość określenia, gdzie i kiedy znajdował/znajduje się pracownik. Zaawansowane aplikacje pozwalają wyznaczać geostrefy, którymi mogą być oddziały firmy lub adresy klientów. Po wprowadzeniu takich geostref do systemu można otrzymać szczegółowe raporty odwiedzin danego obszaru, obejmujące ilość czasu spędzonego w nich przez pojazd lub liczbę kilometrów pokonanych w geostrefie. System pozwala też określić, czy silnik auta pracował w czasie przebywania w wyznaczonym obszarze.

  1. Kradzieże paliwa

Problem dotyczy głownie pojazdów użytkowych, których zbiorniki paliwa mają pojemność od 200 do ponad 1000 l. Taka ilość zachęca do kradzieży. Z perspektywy złodzieja wartości są niewielkie, bo „to tylko 10 l”, lecz z punktu widzenia przedsiębiorcy to po prostu kradzież mienia firmy. Wyobraźmy sobie 10 ciężarówek, z których każdego dnia „znika” zaledwie 5 l oleju napędowego, co daje w sumie 50 l. Przy 20 dniach roboczych w ciągu miesiąca oznacza to stratę 1000 l paliwa, co przy obecnej cenie przekłada się na deficyt wynoszący ok. 4500 zł.

  1. Zabezpieczenie pojazdu na wypadek kradzieży

Dźwięk alarmu samochodowego od dawna już nikogo nie wzrusza, a po paru minutach pojazd zazwyczaj przestaje „wyć”. Wielu właścicieli aut świadomie dezaktywuje syrenę, żeby nie niepokoić sąsiadów, gdy alarm włączy się od zbyt mocnego podmuchu wiatru. Dobre zabezpieczenie GPS pozwala namierzyć skradziony samochód i pozwolić organom ścigania odebrać go złodziejom. Dodatkowo można unieruchomić taki pojazd zdalnie – oczywiście tylko podczas postoju – co znacznie usprawnia przeprowadzenie akcji.

  1. Identyfikowanie osób łamiących przepisy ruchu drogowego

Osoba zarządzająca flotą jest pierwszą, do której trafia wezwanie o wskazanie sprawcy przekroczenia prędkości uwiecznionego przez fotoradar. Jeżeli nie wskaże użytkownika, firma musi zapłacić mandat. Gdy pojazd nie posiada przypisanego na stałe kierowcy, rozpoczynają się poszukiwania winnego. Dotyczy to najczęściej samochodów użytkowanych przez kilku pracowników. System monitoringu GPS z funkcją identyfikacji kierowcy pozwala wyciągnąć dane historyczne, w których zapisane są imię i nazwisko kierującego w danym dniu o danej godzinie na danej ulicy.

  1. Przekraczanie przebiegów pomiędzy okresowymi przeglądami serwisowymi

Problem dotyczy głównie flot rozproszonych, gdzie osoba zarządzająca centralnie nie ma możliwości przypilnowania stanów liczników w celu nieprzekroczenia przebiegów związanych z przeglądami serwisowymi. Użytkownicy często nie przestrzegają tych limitów pomimo obowiązku, który zazwyczaj narzuca polityka flotowa. Konsekwencją może być obciążenie firmy przez serwis lub dostawcę wynajmu długoterminowego dodatkowymi kosztami. W zaawansowanym systemie monitoringu można ustawić przypomnienie o zbliżającym się przeglądzie na podstawie danych o aktualnym stanie licznika pojazdu, pobranych przez urządzenie GPS w nim zamontowane.

  1. Użytkowanie pojazdu przez nieupoważnione osoby

Pożyczanie samochodów służbowych znajomym lub członkom rodziny nie jest niczym nadzwyczajnym – przynajmniej z punktu widzenia pracowników mających dostęp do aut. System monitoringu da się tak skonfigurować, by z danego pojazdu mogły korzystać po zalogowaniu się tylko określone osoby.

  1. Bezpieczeństwo jazdy

Temat ważny i trudny zarazem. Każdy kierowca ma swoją definicję bezpiecznej jazdy, która często nie ma nic wspólnego z realnym bezpieczeństwem, nie wspominając już o zgodności z przepisami ruchu drogowego. Bez systemu GPS możemy się tylko domyślać jak jeżdżą pracownicy na podstawie liczby ewentualnych zdjęć z fotoradarów, zużycia pojazdu i historii zasłyszanych przy porannej kawie. Stosując monitoring da się w prosty sposób wychwycić zbyt częste przekraczanie prędkości, ostre hamowania, gwałtowne przyspieszania, zakręty pokonane z nadmierną szybkością. Informacje te znajdą się w raporcie, który można wysłać bezpośrednio do użytkownika pojazdu z rekomendacją poprawy.






Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

Connected Life Magazine no. 4 już w sprzedaży

Następny wpis

TEST: Peugeot 508 RXH – po co komu przeglądarka internetowa w samochodzie?





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij