Najnowsze

Na mhealth można zarobić miliardy euro

Connected Health / 4 stycznia 2016

Za trzy lata nawet 19 mln osób będzie podłączonych do systemów zdalnego monitorowania zdrowia. A to dopiero początek.

Telemedycyna, a ściślej mHealth, staje się niezwykle perspektywicznym biznesem. Nie tylko ze względu na rosnącą liczbę pacjentów, ale także potencjalne zyski, na które liczą inwestorzy. Według Berg Insight przychody z usług zdalnego monitorowania zdrowia mogą sięgnąć nawet 25 mld euro. Analitycy prognozują także korzystną średnią roczną stopę zwrotu z inwestycji: powyżej 32 proc. Innymi słowy, na telemedycynie będzie można zarobić, zamiast dokładać do kosztownych technologii.

Usługi mHealth zmieniają się na naszych oczach. Przestają być bowiem utożsamiane jedynie z zaawansowanymi rozwiązaniami do stałej kontroli najstarszych pacjentów. Wraz z rozwojem IoT telemedycyna staje się dostępna dla wszystkich: nie tylko osób zmagających się ze schorzeniami, ale także ceniących możliwość regularnego kontrolowania swojego zdrowia. Berg Insight szacuje, że w ciągu kilku ostatnich miesięcy 2015 roku z różnorodnych systemów nadzoru i usług w chmurze skorzystały setki tysięcy osób, które do połączenia z siecią użyły swoich smartfonów. A to dopiero obiecujący początek upowszechniania niezbyt skomplikowanych produktów takich jak czujniki, opaski i zegarki, których z miesiąca na miesiąc przybywa na sklepowych półkach. Wraz z nimi rośnie rynek płatnych usług – począwszy od niedrogich abonamentów za proste rozwiązania, a skończywszy na kosztownych subskrypcjach programów na miarę „all inclusive”.

Lars Kunkinen z Berg Insight twierdzi, że przed nami bardzo ekscytujący czas dla wszystkich zaangażowanych w branżę. Rozwiązania mHealth stają się bowiem jednym z kluczowych obszarów działalności na rynku konsumenckim. Przedsiębiorcy będą podążać za modą na bardziej aktywne i zdrowe życie, a jednocześnie rozwiną platformy dla starszych odbiorców wymagających częstszego kontaktu ze służbą zdrowia. Niewykluczone zatem, że w ramach przywiązania i utrzymania klienta powstaną produkty i usługi elastycznie dostosowywane do wieku. Dla młodych pokoleń konsumentów to prosty przekaz: „dziś sprawdzasz swoje postępy w treningu, jutro utrzymujesz kondycję, a na starość starasz się zachować zdrowie najdłużej jak to możliwe”.

Specjaliści z Berg Insight zapowiadają także zmiany w systemach płatności, co może stać się kluczowym warunkiem do wprowadzenia z powodzeniem na rynek nowych rozwiązań opieki zdrowotnej. Dla biznesu każdy produkt jest rozpatrywany przede wszystkim pod kątem opłacalności. Kluczem do sukcesu staje się znalezienie kompromisu pomiędzy potrzebą zysku dla usługodawcy a oczekiwaniem przystępnych kosztów po stronie usługobiorcy. Lars Kunkinen ocenia, że rynek mHealth zbliża się do punktu kulminacyjnego, którym jest upowszechnienie produktów i usług. A to wiąże się z istotnymi zmianami w naszym życiu. Do elektromarketu pójdziesz kupić nie tylko telewizor, ale także pakiet opieki zdrowotnej. Przychodnię zdrowia odwiedzisz co najwyżej po to, by podpisać dokumenty. A swojego lekarza pierwszego kontaktu będziesz widywał rzadziej niż obecnie. Ale za to doktor będzie miał znacznie większą wiedzę o swoich pacjentach. Pytanie, czy w jakikolwiek sposób ją zmonetyzuje?

Puśćmy wodze fantazji. Gdy tuż przed wyjściem do pracy obudzisz się z gorączką, błyskawicznie otrzymasz powiadomienie z systemu opieki o rozpoznanej infekcji i zalecanym leczeniu. Nie ruszając się z łóżka, potrzebne lekarstwa zamówisz od ręki w trybie online – i dostaniesz kurierem tak szybko jak to możliwe – wszystko w ramach opłaconego pakietu mHealth. Twój pracodawca automatycznie odbierze standardowy dokument o zwolnieniu chorobowym. Ubezpieczyciel skrupulatnie odnotuje kolejny problem ze zdrowiem, by oszacować składkę na kolejny rok. A firma farmaceutyczna otrzyma raport o wzroście zapotrzebowania na określone leki. Prezes zatwierdzi zwiększenie produkcji. I zainkasuje premię za dobre wyniki (przyda się do sfinansowania domu w Dubaju). Biznes się kręci. I będzie się kręcić dalej.






Tomasz Okurowski
Wszędzie gdzie się pojawi niestrudzenie opowiada o nowoczesnych technologiach w domu i w samochodzie. Z inteligentnym domem, nawigacją, lokalizacją, car audio i samochodami connected za pan brat.




Poprzedni wpis

Samochód Twoim osobistym asystentem

Następny wpis

Finder w rękach TomTom Telematics: rewolucja na polskim rynku monitoringu?





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij