Najnowsze

Potencjał GeoAnalytics w planowaniu ekspansji sieci handlowych

Connected Shopping / 26 stycznia 2016

W strategicznym planowaniu rozwoju sieci handlowych geoanalityka nabiera coraz większego znaczenia. Szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę rosnące nakłady na inwestycje.

Oto jedno z największych wyzwań dla kadry menedżerskiej zajmującej się rozwojem sieci handlowych: znaleźć odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące lokalizacji nowych placówek. Które z nich są najważniejsze i optymalne? A ponadto: które mogą przynieść największy wzrost inwestycji, mających ogromny wpływ na wynik finansowy spółki? Trudno wysnuć odpowiednie wnioski bez zastosowania rozwiązań GeoAnalytics, które zaprezentowali podczas warszawskiego Geomarketing Forum przedstawiciele PwC Polska, jednej z największych firm doradczych na świecie.

Kilka milionów na inwestycje trafią w błoto?

Nie ulega wątpliwości, że nakłady inwestycyjne na wyposażenie nowego punktu sprzedaży dużej sieci handlowej mają znaczący wpływ na bilans spółki. W przypadku doskonale znanej w Polsce Biedronki, koszt w przypadku jednego sklepu dyskontowego to aż 3 mln zł (nie uwzględniając nakładów poniesionych na zatrudnienie i przeszkolenie personelu). Co ważne, większość wyposażenia jest niemożliwa do przeniesienia, co w przypadku relokacji sklepu oznacza stratę pieniędzy. Zważywszy na to, że średni przychód jednej placówki wynosi 13,5 mln zł, to inwestycja i tzw. koszty utopione mają kluczowe znaczenie dla kompleksowego wyniku firmy. Trzeba mieć również na uwadze straty wizerunkowe (porażka na danym obszarze), które mogą mieć znaczenie dla kolejnych przedsięwzięć (np. trudniej będzie wynegocjować korzystne warunki wynajmu powierzchni).

Aby zminimalizować ryzyko błędnych decyzji i zwiększyć trafność wyboru najlepszych lokalizacji, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi. Według przedstawicieli PwC Polska optymalne są rozwiązania nazwane Business GeoAnalytics. Ich zdaniem powinny łączyć trzy kluczowe zagadnienia: wiedzę branżową, szerokie spektrum danych (nie tylko przestrzennych) oraz zaawansowane metody analityczne (m.in. algorytmy data mining wyszukujące nowe zależności w informacjach pozyskiwanych z różnych źródeł).

Generator ruchu to nie wszystko

O tym jak wiele danych należy uwzględnić podczas oceny lokalizacji, świadczy przykład analizy otoczenia biznesowego placówek. Według przedstawicieli PwC nie należy skupiać się tylko na generatorach ruchu. Skuteczna analiza przestrzenna jest możliwa wtedy, gdy połączy się dane z wielu różnych źródeł. W tym przypadku istotne są również informacje o zachowaniu i stylu życia konsumentów. Kompleksowy obraz zapewnią m.in. media społecznościowe, serwisy mapowe, strony internetowe sieci handlowych, dostawcy danych przestrzennych, agencje i biura statystyczne, firmy telekomunikacyjne i banki, bazy danych wewnętrznych analizowanej sieci, machine data i odczyty z różnych sensorów (beacony, kamery termiczne, routery WiFi), a nawet inne sieci handlowe.

Istotna staje się wiedza nie tylko o tym, dokąd najczęściej zmierzają potencjalni klienci (na podstawie monitoringu wpisów i lokalizacji z Twittera, Facebooka i Instagramu), ale także jaka jest ich siła nabywcza oraz preferencje dotyczące zakupów. Pod uwagę brana jest również struktura demograficzna, by dopasować ofertę do potrzeb miejscowej ludności (na osiedlu emerytów trudno liczyć na sukces sklepu oferującego podstawowe produkty do pielęgnacji i higieny małych dzieci albo akcesoria do sportów wyczynowych).

Fot. Łukasz Kłosiński

Fot. Łukasz Kłosiński

Na ocenę lokalizacji ma także wpływ obecność konkurencji oraz rozmieszczenie budynków administracji publicznej, przystanków komunikacji miejskiej, szkół, kościołów, bibliotek i innych podobnych placówek. Analizowane są prowadzone akcje społeczne oraz komercyjne przedsięwzięcia jak promocje, regularne gazetki z ofertami, aktywność różnych marek (odzieżowych, spożywczych, sportowych i innych) oraz zmiany wprowadzane w asortymencie placówek handlowych w okolicy.

Bezcennym źródłem danych są firmy telekomunikacyjne oraz banki. Jeżeli pozwala na to prawo (nie we wszystkich krajach), wymienione instytucje udostępniają anonimizowane informacje o transakcjach w bankomatach, przepływie ludności w placówkach oraz najpopularniejszych usługach świadczonych poprzez aplikacje mobilne. W połączeniu z odczytami z beaconów, kamer termowizyjnych oraz analizą wykorzystania WiFi, łatwiej stworzyć kompletny raport o potencjale nabywczym danego obszaru.

Analiza i predykcja idą w parze

O wartości narzędzi GeoAnalytics świadczą ich możliwości. Prócz zdolności do analizy danych z różnorodnych źródeł, coraz bardziej istotne stają się funkcje predykcyjne. Funkcjonalność symulacji rozwoju sieci handlowych w oparciu o rozbudowane prognozy staje się wręcz niezbędna na obszarach o dużym potencjale rozwoju. Opracowywanie scenariuszy z uwzględnieniem planów zagospodarowania przestrzennego, projektów rozbudowy komunikacji publicznej (np. budowa dużych hubów i centrów przesiadkowych), budowy nowych dróg (o znaczeniu lokalnym i krajowym) staje się realną potrzebą. Niemniej przedstawiciele PwC przestrzegali jednocześnie przed zbyt optymistycznym kreśleniem wizji. W przygotowywaniu prognoz ważne jest dogłębne zrozumienie uwarunkowań infrastrukturalnych oraz naturalnych barier dla inwestycji (obostrzenia ze względu np. na ochronę środowiska), a także dla funkcjonowania lokalnych społeczności (utrudnienia ograniczające przepływ ludności takie jak tory kolejowe i tramwajowe, drogi szybkiego ruchu, kanały i inne).

W procesie decyzyjnym GeoAnalytcis jest tym bardziej pomocnym narzędziem, im efektywniej dokonuje selekcji ogromnej ilości danych. Mamy bowiem już do czynienia z Big Data, które naturalnie wpływają na ewolucję rozwiązań analitycznych. Trzeba się także liczyć z tym, że wraz z rozwojem techniki będzie się sukcesywnie zwiększać ilość i różnorodność informacji, które mają być brane pod uwagę. Stąd tak kluczowe staje się znalezienie kompromisu pomiędzy specjalistyczną wiedzą branżową a danymi przestrzennymi i statystyką. Nawet najlepszy zestaw informacji oraz model ekonometryczny stają się bezużyteczne, jeżeli zostaną poddane interpretacji bez niezbędnego doświadczenia eksperckiego. Analogicznie już sama wiedza fachowców bez wsparcia w analizie statystycznej nie zapewni pełnego obrazu, co oznacza znacznie większe ryzyko przyjęcia błędnych wniosków. A błąd, szczególnie w przypadku wielomilionowych inwestycji, po prostu nie wchodzi w rachubę.






Tomasz Okurowski
Wszędzie gdzie się pojawi niestrudzenie opowiada o nowoczesnych technologiach w domu i w samochodzie. Z inteligentnym domem, nawigacją, lokalizacją, car audio i samochodami connected za pan brat.




Poprzedni wpis

Cena czyni cuda, czyli jak przechytrzyć konkurencję

Następny wpis

Test: Seat Leon ST FR – koniec z płaceniem za nawigację w aucie?





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij