Najnowsze

Samochód Twoim osobistym asystentem

Connected Cars / 4 stycznia 2016

Jeśli nie masz sekretarki albo sekretarza, to możesz przestać zastanawiać się nad ich zatrudnieniem. Za kilka lat część ich pracy wykona samochód, zawożąc cię na wcześniej zaplanowane spotkania biznesowe i wpuszczając do firmy kuriera.

Internet w samochodzie jest czymś więcej niż wygodnym gadżetem dla kierowcy. Dzięki niemu poruszanie się po drogach jest bezpieczniejsze i bardziej efektywne. Dzięki onlinowym informacjom o korkach, wypadkach i innych utrudnieniach w ruchu można uniknąć stania w zatorach, a powiadomienia wysyłane za pośrednictwem sieci pozwalają uniknąć kolizji z samochodami, które np. w wyniku awarii stoją na środku pasa. Liczba funkcji i systemów wspomagających kierowców stale rośnie, co ma swoje dobre strony (wymienione powyżej), ale i złe, do których należy rozproszenie uwagi kierowcy. Firmy z branży motoryzacyjnej zaczynają dostrzegać ten problem i proponują rozwiązania mające zminimalizować skutki natłoku nowych technologii, stosując w tym celu… nowe technologie!

Na spotkanie biznesowe? Proszę bardzo

Przykładem jest Bosch, który przygotował wizję auta przyszłości z nowymi sposobami komunikacji pomiędzy ludźmi a urządzeniami i pojazdami. „Właściwe informacje we właściwym czasie minimalizują rozproszenie uwagi kierowcy” – mówi dr Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch. Co w związku z tym? Deska rozdzielcza i konsola środkowa w pojeździe demonstracyjnym zostały przekształcone we w pełni elektroniczny wyświetlacz. Informacje pokazywane na tym gigantycznym ekranie zmieniają się w zależności od aktualnego otoczenia pojazdu. Jeśli z prawej strony zbliża się pieszy, to następuje wyzwolenie sekwencji oświetlenia, aby ostrzec kierowcę. Pod uwagę brane są również jego preferencje, a także terminy zaplanowane w kalendarzu. Na przykład, jeśli jakieś spotkanie służbowe zostaje odwołane, to samochód będzie automatycznie wskazywał trasę do kolejnego celu, który zapisany jest w kalendarzu. Z kolei kiedy kierowca włączy autopilota, to zyska dzięki temu więcej czasu wolnego, a do celu swojej podróży dojedzie bardziej zrelaksowany.

Kurier u drzwi to nie problem

Ale samochody przyszłości podłączone do sieci będą w stanie oferować znacznie więcej. Dzięki możliwości skomunikowania pojazdu z inteligentnym budynkiem, możliwe będzie zdalne zarządzanie takimi funkcjami jak włączenie ogrzewania czy uruchomienie alarmu. Ponadto w sytuacji kiedy na przykład przed zamkniętymi drzwiami firmy będzie stał kurier z paczką, wystarczy, aby kierowca położył palec na wyświetlaczu w pojeździe i wpuścił dostawcę, potwierdzając jednocześnie odbiór przesyłki. Interakcja z techniką będzie mogła przybierać różnorodne formy i zapewniać bezpieczeństwo i wygodę użytkownikowi. Dzięki możliwości korzystania z zasobów sieci infotainment (łączącej informacje z rozrywką), kierowcy łatwiej będzie nie tylko prowadzić samochód, ale i wykonywać codzienne obowiązki. Samochód stanie się w prawdziwie osobistym asystentem.

Bosch sterowanie

Ostrzeżenia z chmury

Łączność z internetem sprawia, że informacje dla kierowcy są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o zmotoryzowanych jadących pod prąd. Na ogół wysłanie ostrzeżenia przez stacje radiowe trwa kilka minut, podczas gdy w jednej trzeciej przypadków jazda pod prąd kończy się tragicznie po około 500 m. Bosch pracuje obecnie nad nowym, opartym na chmurze systemem ostrzegania, który pozwoli powiadomić kierowców o wszelkich zagrożeniach zaledwie w dziesięć sekund po ich powstaniu. Jako zwykły moduł oprogramowania może być zintegrowany przy niskich kosztach w aplikacjach na smartfony lub w istniejących systemach audio. W celu wykrycia pojazdu jadącego pod prąd, funkcja oparta na chmurze porównuje rzeczywisty, anonimowy ruch pojazdów na wjeździe na autostradę z dozwolonym kierunkiem jazdy. Jeśli istnieje rozbieżność, kierowca jadący w niewłaściwą stronę jest ostrzegany o swoim błędzie w ciągu kilku sekund. Ponadto w tym samym czasie samochody poruszające się w przeciwnym kierunku są informowane o niebezpieczeństwie. Od 2016 roku nowa funkcja będzie dostępna jako usługa cloud.

Samochód poszuka miejsca parkingowego

Każda podróż kończy się parkowaniem. Aby ułatwić to zadanie, Bosch opracowuje nową funkcję automatycznego parkowania samochodu „automated valet parking”. Rozwiązanie to nie tylko zwalnia kierowców z zadania znalezienia wolnego miejsca, ale pozwala samodzielnie parkować pojazdy. Wystarczy po prostu zostawić samochód przy wjeździe na parking. Następnie, korzystając z aplikacji w smartfonie, kierowca daje polecenie samochodowi, aby znalazł dla siebie wolną przestrzeń. W ten sam sposób auto powraca na żądanie do punktu wyjścia (rozwiązanie takie stosowane jest już m.in. przez Audi). W pełni zautomatyzowane parkowanie opiera się na inteligentnej infrastrukturze parkingu oraz na systemach czujników w pojeździe przy połączeniu z siecią. Sensory w nawierzchni parkingu pozwalają na uzyskanie aktualnych informacji o tym, gdzie znajdują się wolne miejsca, a więc gdzie ma pojechać samochód.

Ekran dotykowy z „prawdziwymi” przyciskami

Mało? Można jeszcze wspomnieć o nowym ekranie dotykowym. To urządzenie generuje różne faktury powierzchni, dzięki czemu kierowca na wyświetlaczu może wyczuwać realne elementy. Dotykowe sprzężenie zwrotne sprawia, że obsługa aplikacji informacyjno-rozrywkowych, takich jak nawigacja, radio i funkcje smartfona, staje się łatwiejsza. Często kierowcy nie będą musieli nawet spoglądać na informacje wyświetlane na ekranie, aby nimi sterować – zamiast tego będą mogli skupić uwagę na sytuacji na drodze. Ekran generuje powierzchnie, które mogą być w dotyku szorstkie, gładkie i z deseniem, wskazując różne przyciski i funkcje; dopiero mocniejsze naciśnięcie przycisku powoduje uruchomienie polecenia. Cechą wyróżniającą jest to, że ekran dotykowy wyglądem nie różni się od zwykłego wyświetlacza, a mimo to daje użytkownikowi wrażenie, że naciska prawdziwe przyciski.

Nie możemy się doczekać tych nowinek. Pytanie, w którym momencie odbiorą one radość z jazdy.






Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

Jakie autonomiczne samochody? Samojeżdżące traktory to biznes kręcący się od lat!

Następny wpis

Na mhealth można zarobić miliardy euro





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij