Najnowsze

TEST: Audi A1 – nawigacja premium w aucie premium? I tak, i nie

Connected Cars / Testy / 22 grudnia 2015

Od aut segmentu premium wymaga się więcej. Podobnie jak od ich wyposażenia. Czy w przypadku nawigacji zastosowanej w Audi A1 życzenia są pobożne? Czy można liczyć chociażby na ominięcie korków, z czym wiąże się oszczędność czasu tak cennego z biznesowego punktu widzenia?

Audi A1 to nie Renault Clio, Toyota Yaris czy Opel Corsa (z całym szacunkiem dla wymienionych aut). To model segmentu premium, w przypadku którego płaci się więcej… no właśnie, za co? Za prestiż, który jest trudno mierzalny. A poza tym za materiały wyższej jakości, lepsze wykończenie, bardziej zaawansowane technologie, możliwość personalizacji itp., itd. Jak ma się to do nawigacji użytej w najmniejszym z modeli niemieckiej marki?

Audi A1 główne menu

Co może MMI Navigation basic…

Udostępniony nam egzemplarz A1 wyposażono w MMI Navigation basic. To podstawowa wersja nawigacji satelitarnej z kartą SD zawierającą mapy oraz 6,5-calowym wyświetlaczem, który wysuwa się z deski rozdzielczej. System kosztuje 5640 zł. Dużo? Nie. Dużo kosztuje system MMI Navigation plus, za który trzeba zapłacić 11 610 zł, czyli dwa razy więcej. Bo, m.in., ma ekran o przekątnej 7 cali i prezentuje wybrane budynki w trójwymiarze (co robi spore wrażenie).

Audi A1 kryteria trasy

A co potrafi MMI Navigation basic? To, co większość obecnie stosowanych nawigacji. Pozwala na wybór jednego z trzech rodzajów trasy (szybka, krótka, ekonomiczna), umożliwia omijanie (lub nie) dróg płatnych/tuneli/przepraw promowych i prezentuje mapy w wysokiej rozdzielczości (łatwo dostrzec na nich szczegóły, co ułatwia nawigowanie). Wskazówki są czytelne, a w uniknięciu pomyłek (np. zajęcia niewłaściwego pasa czy skręcenia w zły zjazd z ronda) pomagają dodatkowe komunikaty wizualne.


W MMI Navigation basic nie brak też rozwiązań, które nie są standardem dla wszystkich nawigacji. Chodzi m.in. o możliwość wykorzystywania wpisów z książki adresowej do celów nawigacyjnych, czyli pobieranie nazwy miasta, ulicy i numeru budynku z pamięci systemu, by wytyczanie trasy nie wymagało ręcznego wpisywania miejsca docelowego. Ponadto adres można wybrać za pomocą poleceń głosowych, co skraca czas całej operacji i zapobiega odrywaniu wzroku od drogi (bezpieczeństwo przede wszystkim).

… a czego nie potrafi

Jest też niezwykle ważna i przydatna funkcja dynamicznego wyznaczania trasy. Bazując na technologii TMC (Traffic Message Channel), w oparciu o przekazywane na falach FM komunikaty dotyczące aktualnych warunków drogowych, w tym utrudnień związanych z remontami dróg i wypadkami, wybiera ona optymalną drogę co celu. Efektem jest mniejsze prawdopodobieństwo utknięcia w korkach. A to, z punktu widzenia osób spieszących na spotkanie służbowe, wartość nie do przecenienia. Spóźnienia nie są w biznesowym świecie mile widziane i to niezależnie od rangi zaplanowanego zebrania. Ale… Dynamiczne wyznaczanie trasy nie działa. Powód? Audi nie wykupiło dla Polski usług TMC. Czyli z omijania zatorów nici. A w przypadku nawigacji znajdującej się w samochodzie segmentu premium można oczekiwać, że korki nie będą problemem.


Podsumowanie

MMI Navigation Basic to – jak nazwa wskazuje – bazowa wersja systemu nawigacji. Czy można od niej wymagać fajerwerków? Niekoniecznie. Ale nieuwzględnianie podczas prowadzenia do celu bieżącej informacji o utrudnieniach drogowych to wpadka, którą trudno wybaczyć. Zwłaszcza, gdy spieszymy się na spotkanie z potencjalnym kontrahentem lub szefem, który nie lubi spóźnialskich.

Audi A1 wskazówki nawigacji między zegarami

Plusy:

+ czytelne wskazówki nawigacyjne

+ mapy w wysokiej rozdzielczości

+ możliwość wyboru rodzaju trasy

+ wskazówki wyświetlane są nie tylko na ekranie nawigacji, ale także między zegarami

Minusy:

– brak bieżących informacji o korkach

– ekran bez funkcji dotykowej – konieczność wpisywania adresów z użyciem pokrętła systemu MMI







Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

Powiedzcie „nie” żółtym karteczkom z hasłami

Następny wpis

Nowe mapy w nawigacji. Nie co kwartał, ale codziennie!





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij