Najnowsze

TEST: Audi TT z wirtualnym kokpitem i wiadomościami z internetu

Connected Cars / Testy / 3 czerwca 2015

Audi chce być nowoczesne. Zamiast analogowych zegarów stosuje więc cyfrowy zestaw wskaźników i ekranów informacyjnych. Umożliwia też łączenie się z internetem. Ale o swobodnym surfowaniu w sieci kierowca może zapomnieć.

Producenci samochodów segmentu premium wiedzą, że muszą zaoferować swoim klientom „coś więcej”. W przypadku Audi TT oznacza to rezygnację z tradycyjnych wskaźników i monitora MMI na konsoli centralnej, które zastąpiono rozwiązaniem o nazwie virtual cockpit, czyli cyfrowymi zegarami i ekranami.

Elektronika elektronikę elektroniką pogania

Dane dotyczące jazdy pojawiają się na wyświetlaczu TFT o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczości 1440 x 540 pikseli. Za jego działanie odpowiada układ scalony T30 z serii Tegra 3 produkcji firmy Nvidia, na stałe współpracującej z koncernem z Ingolstadt. Wrażenia? „Niesamowite” to odpowiednie słowo. Virtual cockpit sprawia, że siadający za kierownicę czuje się jak pilot myśliwców X-wing z Gwiezdnych Wojen.

Audi TT virtual cocpit

Z pomocą przycisku „View” na kierownicy można zmieniać wygląd ekranu. W trybie „Infotainment”, środek zajmuje mapa nawigacji lub listy telefonu, radia i nagrań audio. Obrotomierz i prędkościomierz umieszczone są po lewej i prawej stronie, w postaci małych okrągłych instrumentów. W widoku klasycznym środkowe okno jest mniejsze, a wskaźniki mają w przybliżeniu rozmiar dzisiejszych instrumentów analogowych.

Audi virtual cockpit prezentuje informacje – od strzałek nawigacji przez dynamiczne animacje aż po grafiki systemów wsparcia kierowcy. Zależnie od menu podstawowego, wyświetlacz zmienia swą kolorystykę. W menu multimediów jest pomarańczowy, a w menu telefonu zielony. Przy dolnej krawędzi wyświetlane są stale informacje o temperaturze otoczenia, godzinie, pokonanych kilometrach oraz symbole ostrzegawcze i informacyjne.

Nawigacja audi TT

Czy cyfrowy zestaw wskaźników to rozwiązanie, które może się podobać? Tak, jeśli ktoś nie jest przywiązany do tradycyjnych zegarów. Informacje są czytelne, ostre światło słoneczne nie ma praktycznie wpływu na jakość ich wyświetlania, a przy okazji kierowca może dostosować pojawiające się dane do aktualnych potrzeb. Nie, jeśli drażni kogoś zbyt duża jasność podczas nocnych podróży, a umieszczenie „tabletu” w miejsce prędkościomierza, obrotomierza, wskaźników temperatury i poziomu paliwa uważa za zbytni bajer.

Literki można wpisać

System infotainment obsługuje się z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy lub panelu MMI z obrotowym regulatorem smart touch wheel, którego górna powierzchnia reaguje na dotyk. Dzięki temu można powiększać i pomniejszać mapę nawigacji oraz ruchem palca wprowadzać znaki, np. pisząc kolejne litery z nazwy miasta, do którego chce się dotrzeć. Z zasady system odpowiada na zapytania już po wprowadzeniu kilku liter, uwzględniając przy tym lokalizację pojazdu. Przykładowo kierowca, szukając restauracji, podaje tylko nazwę lokalu i pierwsze litery nazwy miejscowości, a już na liście wyników pojawiają się informacje wraz z adresami. Szukanie tytułów utworów muzycznych, albumów i stacji radiowych przebiega w podobny sposób.

fot. Maciej Pobocha

fot. Maciej Pobocha

Struktura menu terminala MMI przypomina strukturę menu ustawień smartfona Android z funkcją wyszukiwania. Do wszystkich najważniejszych elementów dojść można za pomocą kilku kliknięć, a przyciski boczne dają dalszy dostęp do inteligentnego linkowania ze sobą funkcji i opcji.

Dotyk dotykiem – Audi nie zapomniało też o obsłudze głosowej. System potrafi odczytywać informacje z serwisów wiadomości i robi to całkiem sprawnie, jeśli chodzi o język polski. Gorzej radzi sobie z angielskim, bo odczytuje wyrazy tak, jak są zapisane, wiec „home” to nie „hołm”, a „home”. To śmieszy testującego, ale we właścicielu samochodu wzbudzi wściekłość.

Wersja infotainment o nazwie MMI Navigation plus z MMI touch, którą testowaliśmy, ma – poza wspomnianymi rozwiązaniami – dwa czytniki kart, interfejs Audi Music Interface (AMI), napęd DVD, wejście Aux-in dla zewnętrznych źródeł oraz adapter Bluetooth do telefonii głośnomówiącej i streamingu audio. Przychodzące na telefon komórkowy kierowcy e-maile i sms’y są wyświetlane i odczytywane na głos. I jeszcze osiem głośników. Ile kosztuje całość? 12 090 zł, bo MMI Navigation plus z MMI touch to wyposażenie dodatkowe.

Audi może być connected

O ile wirtualne wskaźniki i obsługiwanie systemu dzięki dotykowemu padowi można uznać za fajne gadżety, o tyle TT nie byłoby connected bez możliwości łączenia się z internetem. A tę zapewnia system Audi connect (za 2430 zł). To moduł do przesyłu danych, który – jak dowiadujemy się z komunikatu prasowego – „kiedy warunki są ku temu sprzyjające, wykorzystuje standard szybkiego transferu danych LTE (Long Term Evolution), pracujący dziesięć razy szybciej niż standard 3G”. Innymi słowy: kiedy jest zasięg, karta SIM, którą należy dokupić we własnym zakresie, pozwala na korzystanie z internetu LTE lub 3G.

fot. Maciej Pobocha

fot. Maciej Pobocha

Co ważne, system umożliwia korzystanie z sieci dzięki punktowi dostępu WLAN, czyli pokładowemu Wi-Fi zintegrowanemu z Audi connect. Dla kierowcy istotniejsze są inne usługi: od nawigacji przy pomocy Google Earth i Google Street View (robi wrażenie po rozciągnięciu mapy na całą szerokość 12,3-calowego ekranu) aż po Online Media Streaming i pobieranie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. System umożliwia również połączenie z portalami Facebook i Twitter, oraz dostarcza informacji lotniczych, kolejowych czy bieżących wiadomości. Chociaż z tym dostarczaniem bywa różnie, bo mimo wielu prób nie udało nam się sprawdzić godzin odjazdów i przyjazdów pociągów. Minus należy się także za brak dostępu do stron www z poziomu systemu infotainment.

fot. Maciej Pobocha

fot. Maciej Pobocha

Nie można też zapominać o możliwości bezpośredniego połączenia pojazdu z własnym smartfonem i sprzęcie nagłaśniającym Bang & Olufsen Sound System. Jego wzmacniacz o mocy 680 watów ma 14 kanałów i steruje 12 głośnikami, w tym dwoma głośnikami centralnymi i dwoma subwooferami. Mikrofon procesora dźwiękowego analizuje odgłosy zakłócające odbiór we wnętrzu pojazdu i odpowiednio dopasowuje odtwarzany dźwięk. W połączeniu z systemem nawigacji MMI Navigation plus, sprzęt odtwarza dźwięk w formacie 5.1. Świetnie, i stosunkowo niedrogo, bo za 4140 zł.

Podsumowanie

Czy Audi TT jest connected? Tak, ale w stopniu mniejszym niż można by tego oczekiwać. Przydałoby się lepsze ostrzeganie o korkach on-line i dostęp do przeglądarki stron www. Ale za wprowadzenie wirtualnego kokpitu w marce premium należy się szacunek, bo tego typu rewolucje – podobnie jak szokujące zmiany w wyglądzie – nie są oczywiste w segmencie aut dla zamożnych. Tym bardziej, że rozwiązanie może się podobać.

Plusy

+ czytelne wskazówki dotyczące jazdy (nawigacja, komputer pokładowy)

+ duże możliwość dostosowania widoku wyświetlanych danych

+ informacje o korkach odświeżane w trybie on-line

+ dostęp do serwisów informacyjnych

+ wspomaganie programowania celu w nawigacji poprzez podpowiadanie nazwy

+ wyszukiwanie celów on-line

+ możliwość korzystania z Google Earth

Minusy

– brak dostępu do stron www z poziomu systemu infotainment

– zbyt mocne podświetlenie elektronicznych zegarów podczas jazdy po zmroku

– problemy z funkcjonowaniem niektórych serwisów (np. informacji o pociągach)

– kłopoty z odczytywaniem informacji w języku angielskim

– informacje o korkach dotyczą tylko wybranych, głównych dróg i ulic

 






Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

MapaMap 8.7: uwzględnianie polskich realiów drogowych

Następny wpis

Rękawica pomoże niewidomym w zakupach





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij