Najnowsze

TEST: BMW serii 6 Gran Coupé – sterowanie samochodem za pomocą aplikacji My BMW Remote

Connected Cars / Testy / 15 lipca 2015

W filmie „Jutro nie umiera nigdy” sprzed niemal 20 lat agent 007 sterował swoim BMW 750iL za pomocą telefonu komórkowego. Dziś nie trzeba być agentem Jej Królewskiej Mości, by dokonywać podobnych wyczynów. Wystarczy smartfon i na przykład egzemplarz modelu serii 6 Gran Coupé.

Odbieranie maili, przeglądanie portali społecznościowych, nawigowanie do celu, pokonywanie kolejnych misji w grach, dokonywanie przelewów, kontrolowanie snu… Funkcjonalności związane z inteligentnymi telefonami można mnożyć niemal w nieskończoność. I chociaż ich liczba rośnie od lat, to branża motoryzacyjna odkryła je stosunkowo niedawno. Efekt? Smartfony zmieniają się w piloty do samochodów.

I tę właśnie opcję postanowiliśmy sprawdzić. Za królika doświadczalnego posłużyło nam BMW serii 6 Gran Coupé. Nie skupiliśmy się na pozostałych usługach, takich jak serwis concierge, wiadomości online czy wyszukiwanie celów z użyciem Google, ale na zdalnych usługach.

Rejestracja w serwisie

BMW jest jedną z pierwszych na świecie firm, która udostępniła swoim klientom możliwość kontrolowania aut za pomocą telefonów. Aby z niej skorzystać, należy najpierw zarejestrować się w serwisie Moje BMW ConnectedDrive podając swoje dane osobowe oraz numer VIN pojazdu. Pozwala on na zarządzanie usługami connected związanymi z posiadanym samochodem, w tym: wysyłanie do pojazdu punktów POI, eksportowanie tras, które następnie można pobrać do nawigacji (funkcja jest dostępna tylko w systemie Professional) oraz subskrybowanie kanałów aktualności, dzięki czemu da się wyświetlać w aucie wiadomości z wybranych blogów czy portali internetowych.

Moje-BMW-ConnectedDrive

Moje BMW ConnectedDrive – co najbardziej interesuje nas w związku z obsługiwaniem samochodu za pomocą telefonu – umożliwia również aktywację Usług Zdalnych. Dzięki nim, za pomocą aplikacji My BMW Remote, można sterować określonymi funkcjami BMW przez smartfona.

Obsługa serwisu nie jest skomplikowana, bo skonstruowano go w sposób przejrzysty, z wyraźnie wydzielonymi działami, a załączone filmiki instruktażowe ułatwiają odnalezienie się w sytuacji. Ci, którzy choć raz w życiu konfigurowali telefon z Androidem czy klienta pocztę e-mail nie powinni mieć z Moje BMW ConnectedDrive żadnego problemu.

Zarządzenie autem z telefonu

Wspomniane My BMW Remote (dostępne bezpłatnie w Google Play i App Store) do sterowania samochodem wymaga podawania PIN-u, który ustala się przy pierwszym uruchomieniu aplikacji. To zabezpieczenie na wypadek kradzieży telefonu. W przypadku testowanego BMW serii 6 Gran Coupé udostępniono 7 zdalnych usług podzielonych na trzy bloki.

My-BMW-Remote

Zakładka „Mapa” pozwala na lokalizację pojazdu z użyciem Map Google. Z dowolnego miejsca na świecie, o ile użytkownik znajduje się w zasięgu internetu, można namierzyć auto dzięki zainstalowanemu w nim modułowi GPS wykorzystywanemu m.in. przez nawigację, ale także system wzywający pomoc w razie wypadku. Dzięki GPS-owi operator w centrali jest w stanie ustalić dokładne miejsce znajdowania się pojazdu i przekazać je jednostkom ratunkowym.

mapa BMW

Aby funkcja zdalnego namierzania działała, w menu samochodowego systemu infotainment w „Ustawieniach” należy zaznaczyć opcję „Lokalizator GPS”. Możliwość ustalania pozycji z poziomu aplikacji jest przydatna w sytuacji, gdy powierzamy auto innemu kierowcy i chcielibyśmy mieć je pod kontrolą, a ponadto można w niej korzystać dla uspokojenia sumienia – da się bowiem sprawdzić, czy auto zaparkowane na parkingu pod domem przed wyjazdem wakacyjnym wciąż tam stoi.

lokalizator

Zakładka „Sterowanie” umożliwia:

  • zamykanie pojazdu („Blokowanie”), przy czym alarm antykradzieżowy nie jest aktywowany,
  • otwieranie auta („Odblokowywanie”),
  • uruchamianie klaksonu,
  • włączanie świetlnego sygnału ostrzegawczego, czyli mrugnięcia światłami.

Dwie ostatnie funkcjonalności przydają się w razie poszukiwania samochodu na zatłoczonym parkingu pod hipermarketem czy odstraszenia natrętnych gapiów przyglądających się „wypasionej szóstce”. Z jednej strony dźwięk klaksonu i mrugające światła naprowadzą nas auto, a z drugiej zasugerują natarczywym osobom: uwaga, widzę Was i czuwam! Idźcie już sobie! (a kiedyś wystarczyło w tym celu nacisnąć odpowiedni guzik w pilocie od alarmu…).

Zakładka „Klimatyzacja” służy do uruchamiania klimatyzacji postojowej, przy czym można skorzystać z funkcji „Włącza od razu” lub zaplanować działanie systemu. I tu ważna uwaga: w trakcie testu aplikacja poinformowała nas, że wentylację postojową można uruchomić tylko przy włączonym zapłonie. Oznacza to, że schłodzenie wnętrza przed zajęciem miejsca w samochodzie nie jest możliwe, o ile nie zostawimy włączonego silnika. Mało sensowne rozwiązanie. Da się natomiast uruchomić ogrzewanie postojowe.

W momencie skorzystania z dowolnej funkcji zdalnego sterowania, najpierw następuje łączenie z serwerem ConnectedDrive, a dopiero w dalszej kolejności z autem. O wykonaniu polecenia (lub nie) użytkownik jest informowany stosownym komunikatem.

Podsumowanie

Możliwość sterowania BMW z użyciem smartfona to póki co gadżet. Liczba funkcjonalności jest ograniczona, przy czym za najprzydatniejszą z nich należy uznać lokalizowanie pojazdu. A w sytuacjach awaryjnych – otwieranie i zamykanie auta. Ręka w górę, komu nie zdarzyło się nie wziąć kluczyków z domu lub zgubić ich.

Trendu polegającego na kontrolowaniu różnych urządzeń – w tym pojazdów – za pomocą telefonu nie da się jednak odwrócić, czego dowodzą kolejne modele aut dające się zdalnie sterować. Pytanie brzmi: kiedy smartfony zostaną zastąpione innym sprzętem wearable, skoro smartwatche już służą do zarządzania pojazdami, czego przykład daje samo BMW.

Zalety:

+ prosty w obsłudze serwis internetowy do zarządzania zdalnymi usługami

+ łatwa w obsłudze aplikacja do sterowania funkcjami samochodu

+ możliwość prześledzenia historii wykonywanych działań

Wady:

– skromna liczba dostępnych funkcjonalności

– brak aplikacji na platformy inne niż Android i iOS






Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

Kierowcy będą nagradzani za bezpieczną jazdę

Następny wpis

Coraz bliżej autonomicznych ciężarówek w miastach?





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij