Najnowsze

TEST: HUD w NaviExpert, czyli prawie jak w myśliwcu

Connected Cars / Testy / 13 sierpnia 2015

Nie chcesz być gorszy od kierowców BMW i Mercedesów? Wyświetlaj dane z nawigacji bezpośrednio na szybie samochodu! Wystarczy, że zaopatrzysz się w smartfon z aplikacją NaviExpert. I będziesz jeździł nocą.

Head-Up Display, czyli rozwiązanie umożliwiające wyświetlanie najważniejszych parametrów jazdy na niewielkim fragmencie przedniej szyby, stosowane jest w motoryzacji od końca lat 80. ubiegłego wieku. Fabrycznie montowane HUD-y mają m.in. Audi, BMW i Mercedesy, a na małym, przezroczystym ekraniku umieszczonym powyżej zegarów stosowane są przez Mini, Citroena i Peugeota. Pomysł zaczerpnięty został z lotnictwa wojskowego. Head-Up Display w samolotach bojowych ułatwia bowiem kontrolowanie najważniejszych parametrów lotu bez konieczności patrzenia na zegary.

HUD w aplikacji

Aby cieszyć się HUD-em, nie trzeba jednak kupować samochodu. Można skorzystać z rozwiązania proponowanego przez twórców aplikacji nawigacyjnej NaviExpert. Udostępniono w niej tryb wyświetlania wskazówek dojazdu do celu poprzez prezentowanie ich bezpośrednio na przedniej szybie pojazdu dzięki lustrzanemu odbiciu.

NaviExpert-HUD-ręka

W takiej konfiguracji kierowca otrzymuje informacje:

  • o najbliższym manewrze,
  • odległości do najbliższego manewru,
  • obowiązującym na danym odcinku ograniczeniu prędkości,
  • aktualnej prędkość pojazdu,
  • szacowanej godzinie dotarcia do celu.

Kolorystyka? Zielona, jak na wskazania HUD przystało.

hud-SCREEN

Aby włączyć Head-Up Display w NaviExpert, należy po wytyczeniu trasy na ekranie nawigacyjnym kliknąć przycisk opcji, a następnie wybrać ekran HUD spośród dostępnych kategorii. Ekran z HUD-em można obracać o 90 stopni, by dopasować wyświetlanie informacji do upodobań kierowcy i ułożenia urządzenia na desce rozdzielczej samochodu.

Za daleko od kierowcy

A skoro o ułożeniu mowa… Aby HUD miał jakikolwiek sens, telefon musi znajdować się bezpośrednio pod szybą, by odbijały się w niej dane. I powinien być jakoś umocowany, np. z użyciem przylepnej, antypoślizgowej maty, by w razie hamowania czy manewrowania nie spadł, a podczas zderzenia nie zmienił się w śmiercionośny pocisk.

HUD-szyba

Konsekwencją takiego umieszczenia smartfona jest brak możliwości wygodnego korzystania z niego. Chodzi nie tylko o odbieranie i nawiązywanie połączeń, ale i zmienianie tras w NaviExpercie czy zgłaszanie za jego pośrednictwem obecności patroli policji oraz miejsc, gdzie doszło do wypadku. A przecież jedną z podstawowych zalet tego programu jest wzajemne informowanie się użytkowników o zdarzeniach drogowych. W przypadku naszego testu mieliśmy o tyle ułatwione zadanie, że podszybie nie było monstrualnych rozmiarów, jak ma to miejsce chociażby w rodzinnych vanach, więc od biedy po telefon dało się sięgnąć. Współczujemy jednak właścicielom aut, którzy do szyby mają daleko.

Rozumiemy oczywiście, że korzystanie w trakcie jazdy z telefonu trzymanego w ręce jest sprzeczne z przepisami i zagraża bezpieczeństwu, ale kierowca posługujący się leżącym na macie smartfonem nie lamie prawa. Z tego punktu widzenia HUD w NaviExpert wydaje się dobrym rozwiązaniem tylko dla właścicieli mniejszych aut.

Działa, ale tylko w nocy

Jak w praktyce sprawdza się Head-Up Display? W ciągu dnia wskazania nawigacyjne są w zasadzie niewidoczne. Jeśli chmury zakryją słońce, to uważny obserwator jest w stanie dostrzec zarysy informacji, ale o korzystaniu z nich na dłuższą metę można w zasadzie zapomnieć. Z tego punktu widzenia rozwiązania fabryczne stosowane przez producentów samochodów biją NaviExperta na głowę, bo do jakości przekazywanych danych (ich ostrości, kontrastu) trudno mieść jakiekolwiek zastrzeżenia.

NaviExpert-HUD-w-dzień

Warto jednak zaznaczyć, że twórcy NaviExpert w momencie wprowadzania funkcji HUD zaznaczyli, że „poprawia komfort podróżowania nocą”. I z tym można się zgodzić. Po zmroku wskazania widać, chociaż nieco rozmazane.

NaviExpert-HUD-noc-bez-świateł

Podsumowanie

Funkcja HUD w NaviExpert to gadżet i tak należy ją traktować. W nocy może okazać się przydatna, o ile kierowcy nie zależy na korzystaniu z telefonu w innych celach niż prowadzenie do wybranego miejsca. W ciągu dnia się nie sprawdza.

Plusy:

+ łatwe uruchamianie i wyłącznie funkcji HUD

+ dobra widoczność w nocy

+ spora liczba informacji przekazywanych w trybie HUD

Minusy:

– praktycznie zerowa widoczność w ciągu dnia

– brak możliwości zgłaszania ostrzeżeń w trybie HUD

– konieczność umieszczenia smartfona pod przednią szybą, co w praktyce wyklucza możliwość korzystania z telefonu






Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

Nowe technologie pomagają zajść w ciążę

Następny wpis

Trwają prace nad urządzeniem do samodzielnego wykrywania raka piersi





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij