Najnowsze

TEST: Opel Adam S – czekając na OnStar

Connected Cars / Testy / 9 lipca 2015

Mały, ale wariat. To przysłowie pasuje do Opla Adama S. Szkoda tylko, że w kwestii osiągów, a nie rozwiązań connected.

Adama zaprojektowano z myślą o miejskiej dżungli i w niej właśnie czuje się najlepiej. Odmianę oznaczoną literą S stworzono z kolei dla tych, którzy chcą ruszać ze skrzyżowań szybciej, a na obwodnicy nie wlec się w ogonie innych samochodów. Osiągnięto to stosując benzynowy silnik 1.4 turbo 150 KM, który rozpędza Adama do setki w 8,5 sekundy, co jak na tak nieduże auto jest niezłym wynikiem. Jeśli dodamy do tego specjalnie zestrojone sportowe zawieszenie, hamulce przygotowane przez OPC (oddział Opla zajmujący się przygotowaniem wersji sportowych) oraz zawadiacki spojler i 18-calowe felgi, to mamy do czynienia z samochodem, który można określić mianem „dynamiczny”.

Trzy aplikacje i na tym koniec

Przyspieszenie przyspieszeniem, wygląd wyglądem, ale dla nas liczą się rozwiązania multimedialne. A w przypadku Adama za 1500 zł można dokupić system IntelliLink z 7-calowym wyświetlaczem dotykowym, 2 złączami USB, AUX-in oraz Bluetooth. Co w zamian? Oczywiście możliwość łączenia telefonu z radiem i to nie tylko po to, by mieć do dyspozycji zestaw głośnomówiący. Opel chwali się, że jego rozwiązanie jest kompatybilne z urządzeniami firmy Apple oraz wyposażonymi w system Android, co czyni Adama najlepiej skomunikowanym modelem w jego segmencie.

adam4

Tyle że… Po sparowaniu smartfona z pokładowym system infotainment uzyskuje się za pośrednictwem ekranu dostęp do trzech (tak, trzech!) aplikacji, które wcześniej należy zainstalować w telefonie. Są to nawigacja BringGo oraz Stitcher i TuneIn umożliwiające odbiór transmisji radia internetowego. Sęk w tym, że nie zawsze udawało się je uruchomić. IntelliLink płatał figle: niekiedy aplikacje nie były widoczne w menu. Dlaczego? Tego pewnie nie wiedzą nawet inżynierowie Opla.

Muzyka z internetu, nawigacja niefabryczna

Zacznijmy od końca: radio internetowe to świetny wynalazek, bo daje szansę na słuchanie dziesiątków tysięcy stacji i podcastów z całego świata, w tym masy tematycznych. Można więc dopasować audycję do własnych gustów. I słuchać przy akceptowalnej, ale nie urywającej głowy jakości dźwięku. Niektóre rozgłośnie pod względem brzmienia przypominają Radio Europa z czasów głębokiego PRL. Czasem jednak można liczyć na poziom porównywalny z rozgłośniami jakich zwykle słucha się na popularnym FM.

Co do nawigacji: z nieznanych nam powodów Opel postawił na BringGo, czyli mało znanego dostawcę. Zapewnia on co prawda dane dotyczące korków, ale sama aplikacja jest mało intuicyjna w obsłudze, ma niezbyt czytelną grafikę i – co najważniejsze – trzeba za nią zapłacić. Na samo pobranie wersji na Europę Wschodnią, obejmującej Polskę, należy wydać ok. 4 zł. Przez 30 dni z nawigacji korzysta się za darmo, a potem można wykupić pakiet za 50 lub 70 euro (210-295 zł). Bez pakietów nawigacja zmienia się w cyfrową mapę, która co prawda może być użyteczna, ale o prowadzeniu do celu należy zapomnieć. I jeszcze jedna uwaga: w Adamie S nie ma tradycyjnej nawigacji – BringGo to jedyna dostępna opcja. I na dodatek ograniczona tylko do wybranych modeli smartfonów, ze względu na problemy z kompatybilnością urządzeń. Innymi słowy: sprawdź przed zakupem Adama z IntelliLink czy przypadkiem nie musisz zmienić telefonu. Pachnie Bareją?

Polecenia głosowe i DAB

Po podłączeniu do IntelliLink urządzenia z systemem operacyjnym iOS da się sterować wybranymi funkcjami poprzez polecenia głosowe Siri Eyes Free. To przydatne rozwiązanie, które docenią użytkownicy iPhone’ów. Siri pozwala m.in. na: nawiązywanie połączeń z numerami z listy kontaktów zapisanej w iPhone’ie, odtwarzanie wybranych utworów z biblioteki iTunes bez konieczności przewijania menu czy odsłuchiwanie, wpisywanie i wysyłanie wiadomości iMessage, wiadomości tekstowych lub e-maili na numery telefonów lub do osób zapisanych na liście kontaktów. Ponadto Siri odpowiada na proste pytania dotyczące na przykład wyników meczów, prognozy pogody lub dni świątecznych.

Opel ADAM S

Za kolejne 800 zł można dokupić tuner DAB/DAB+, pozwalający na odbiór programów radiowych w formie cyfrowej. W Polsce korzysta z niej wyłącznie Polskie Radio, posługując się nowoczesną wersją standardu (DAB+). Technologia ta, w odróżnieniu od analogowego radia FM, zapewnia dźwięk bez zakłóceń i lepszą jego jakość. Przynajmniej w teorii, gdyż niekiedy audycje emitowane w Polsce brzmią dość przeciętnie z powodu niskiej rozdzielczości (bitrate).

Podsumowanie

Czy Adam S jest connected? Tak, ale w stopniu początkującym. Czekamy na wprowadzenie przez Opla systemu OnStar, który zapewni m.in. możliwość sterowania wybranymi funkcjami auta za pomocą smartfona czy zdalne diagnozowanie pojazdu pod kątem technicznym.

Zalety:

+ możliwość korzystania z radia internetowego i audycji DAB/DAB+

+ niewygórowana cena systemu

+ spory, jak na tę klasę samochodu, wyświetlacz (7 cali)

+ obecność Siri Eyes Free

Wady:

– dostęp do jedynie trzech aplikacji

– sporadyczne problemy z łączeniem telefonu z IntelliLink






Maciej Pobocha
Od ponad 10 lat związany z mediami. Fan nowych technologii. Lubi zaskakiwać i być zaskakiwany informacjami dotyczącymi niekonwencjonalnych rozwiązań – niezależnie od branży, jakiej dotyczą.




Poprzedni wpis

Renault rezygnuje z TomTom i prezentuje Talisman z R-Link 2

Następny wpis

Zatankuj samochód elektryczny za darmo. Przez pół godziny





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij