Najnowsze

Za ubezpieczenie zapłacisz… samochodem

Connected Insurance / 10 marca 2016

Nowy pomysł VISA ma szansę kompletnie odmienić rynek ubezpieczeń, finansów i windykacji. A wszystko dzięki możliwości wygodnych płatności poprzez radio samochodowe.

Piątkowy poranek. Ostatni dzień w pracy przed wyczekiwanym weekendem. Spóźniliście się odwożąc dziecko do przedszkola i teraz tkwicie w korku w drodze do pracy. Nie zdążycie na czas, więc szef na pewno będzie zły. Irytacja sięga zenitu, gdyż ciężki tydzień dał wam w kość. Na nic nie mieliście czasu. Zaniedbaliście rodzinę i domowe obowiązki. W tym także opłacenie rachunków. Stojąc w korku można jednak nadrobić zaległości. I to zaskakująco łatwo.

Za pośrednictwem samochodowego systemu infotainment szybko zapłacicie abonament za parkowanie, kurs pływania dla dziecka, bilety do kina i subskrypcję płatnej TV. Przy okazji zamówicie dostawę jedzenia do pracy, gdyż po drodze zabrakło czas na zakupy świeżego pieczywa w lokalnym sklepie. Wystarczy kilka kliknięć na ekranie, by wszelkie finansowe zaległości mieć z głowy. No, prawie z głowy. Właśnie pojawił się nowy problem.

Komputer samochodu nieoczekiwanie powiadomił o rezerwie paliwa i zaproponował najbliższą stację benzynową. Cóż, zapomnieliście zatankować wcześniej i teraz musicie ponieść konsekwencje. Trzeba zrobić przerwę w podróży i zjechać na stację. Lepiej ją odwiedzić zanim dojedziecie do pracy. V8 pod maską spali tyle, że zabraknie paliwa tuż po wyjeździe z firmowego parkingu. Na szczęście system infotainment szybko szacuje ilość paliwa, jaką trzeba zatankować do pełna i dokonuje automatycznej płatności. Nie ruszając się z fotela tankujcie i regulujecie należność. Wygodnie i szybko.

Czy wspomniany scenariusz to odległa wizja? Absolutnie nie. Przemysł motoryzacyjny z żelazną konsekwencją rozbudowuje funkcjonalność connected cars. I sukcesywnie wdraża rozwiązania, dzięki którym auta stają się kolejną platformą zakupową. Poprzez ekran dotykowy można już teraz zamawiać kolejne aplikacje (np. serwisy muzyczne) i usługi (dane o ruchu drogowym, dostęp do poczty firmowej, itp). A za chwilę będzie można jeszcze więcej.

Zdalnie zapłacimy za parking, paliwo czy zamówimy jedzenie. Na tym nie koniec. VISA rozważa także możliwość wykupienia polisy ubezpieczeniowej poprzez ekran samochodu. W powiązaniu z upowszechnianiem systemów telematycznych w sektorze reasekuracji oraz polis UBI (powiązanych z analizą stylu jazdy), potentat finansowy może znacząco odmienić dotychczasowy rynek. Perspektywa szybkiego załatwienia ubezpieczenia to nie tylko zapowiedź zmian dla tradycyjnych usług świadczonych przez agentów i brokerów. To także zwiastun rewolucji na rynku firm ubezpieczeniowych. O tym, jak ważna jest dla branży, będzie można przekonać się podczas konferencji Connected Insurance, która odbędzie się 22 marca w Warszawie.

Nowe rozwiązanie promowane przez VISA ma tym większe szanse powodzenia, że może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie wielu instytucji: począwszy od banków, operatorów telekomunikacyjnych, towarzystw ubezpieczeniowych, a skończywszy na firmach windykacyjnych i spółkach zarządzających płatnymi strefami parkowania w mieście. Niewykluczone, że w przyszłości niemal zniknie problem opóźnionych płatności za różne usługi oraz związanej z nim procedury ponagleń i wezwań. A tym samym radykalnie spadnie zapotrzebowanie na usługi tradycyjnych służb kontrolnych (np. w przypadku parkingów w miastach) czy windykacyjnych. Być może utrzymywanie obowiązkowych funduszy gwarancyjnych w obecnym kształcie stanie także pod znakiem zapytania.

Wśród największych beneficjentów znajdzie się z pewnością sektor ubezpieczeniowy. Nie tylko dlatego, że otrzymuje nową formę łatwego pozyskiwania klientów i wpływu składek (radio w aucie wyświetli powiadomienie o wygasającej polisie – jedno kliknięcie w ekran wystarczy, by ją przedłużyć i automatycznie opłacić). Historia naszych płatności może idealnie uzupełnić rozwiązania z zakresu telematyki w ramach polis UBI. Maciej Ciesielski, analityk w firmie VSoft zwraca uwagę w publikacji „Szybka taryfikacja”, że „Kolejnym aspektem przyszłości taryfikowania składki ubezpieczeniowej jest użycie scoringowych modeli do oceny ryzyka ubezpieczeniowego z wykorzystaniem danych pochodzących z bankowych baz danych stosowanych do oceny zdolności kredytowej. Jak wykazały badania przeprowadzone przez UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny) oraz BIK (Biuro Informacji Kredytowej), można z 79-procentową skutecznością określić na podstawie danych bankowych ryzyko spowodowania szkody przez tego klienta”.

Branża reasekuracji skontroluje zatem nie tylko nasz styl jazdy, ale również dane o transakcjach finansowych, co ułatwi skonstruowanie oferty skrojonej na miarę każdego klienta. Znamienne, że zanim jeszcze pojawiły się w Polsce polisy UBI oparte o telematykę, rozważane są już kolejne przedsięwzięcia, dzięki którym monetyzowanie pozyskiwanych danych będzie coraz łatwiejsze. Z perspektywy kierowcy to tylko wygodna metoda opłacenia parkingu czy tankowania. A dla biznesu perspektywa rozwinięcia skrzydeł jak nigdy dotąd.






Tomasz Okurowski
Wszędzie gdzie się pojawi niestrudzenie opowiada o nowoczesnych technologiach w domu i w samochodzie. Z inteligentnym domem, nawigacją, lokalizacją, car audio i samochodami connected za pan brat.




Poprzedni wpis

Samochody autonomiczne pojawią się dopiero w 2025 roku?

Następny wpis

Dzięki telematyce kierowcy przestaną łamać przepisy





Zobacz także



This site is using the Seo Wizard plugin by http://seo.uk.net/

PLIKI COOKIES: Stosujemy pliki cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu. Szczegóły znajdziesz w Polityce Cookies. Więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij